دردیلا سکوبندی با رعایت استاندارد های آزمایشگاه - دردیلا

آزمایشگاه ها و ویروس کرونا

سلامتی، محیط زیست و ارتقای ایمنی محیط های کاری از جمله وظایف هر سیستم پویا و کارآمد است. هر محیط آزمایشگاهی اعم از دانشگاه ها، پژوهشکده ها و مراکز صنعتی را می توان به عنوان قلب تپنده پیشرفت علم و تکنولوژی در ایران دانست. امروز تعداد زیادی از جوانان و پژوهشگران ایرانی از طرق کار یا تحصیل بیشترین و مفید ترین ساعات روز خود را در آزمایشگاه های مختلفی مانند پزشکی، زیستی، میکروبی، شیمیایی و … می گذرانند و در جهت پژوهش هایی که منجر به پیشرفت دانش بشریت هرچند کوچک گام های موثری بر می دارند. تمام این پژوهش ها و اقدامات در نهایت به زندگی راحت تر انسان روی کره زمین ختم می شود.

به طور مثال امروز دانشمندان و پژوهشگران در زمینه های تخصصی مختلف و در تمام دنیا گرد هم آمده اند تنها به دلیل یک هدف؛ انسان را در برابر نوعی از ویروس کرونا که در طی دو سال جهان به شکلی باور نکردنی دگرگون کرد و تحت تاثیر قرار داد، ایمن کنند یا حداقل از آمار بالای مرگ میر بکاهند و کمی ار ویروس سبقت بگیرند!

قدم اول ساخت واکسن برای جلوگیری از تکثیر ویروس بین جوامع  بود. دانشمندان در محیط آزمایشگاه ها رفتار و ساختار ویروس را تحت نظر قرار دادند. آزمایشگاه ها باید با رعایت تمام استاندارد ها و قوانین تجهیز شوند تا در درجه اول جان پرسنل آزمایشگاه به خطر نافتد و در ادامه، تمام شرایط و فضا به گونه ای طراحی شود که محیط آزمایشگاه حداکثر بهره وری را ایجاد کند.

مجموعه این اقدامات که تمام اصول و قوانین مشخص شده برای حفظ سلامتی کاربران را ایجاد می کند و باعث می شود چیدمان دستگاه های آزمایشگاه و جنس وسایل به کار رفته مناسب با کاربرد آزمایشگاه ها باشد تا کمترین آسیب با بیشترین راندمان حاصل شود، سکوبندی آزمایشگاه نام دارد.

سکوبندی آزمایشگاه ها

پیش از تاسیس هر آزمایشگاهی، مهم ترین مسئله ای که احداث کنندگان آزمایشگاه باید آن را مد نظر قرار دهند و بودجه مناسب برای این مهم فراهم کنند، سکوبندی و طراحی آزمایشگاه است. سکوبندی هر آزمایشگاه شامل کابینت بندی اصولی و به میزان لازم و استفاده از جنس مقاوم، قرار دادن سیستم های تهویه هوای مناسب، طراحی فضای قرار دادن دستگاه های آزمایشگاهی متناسب با کاربرد و فضایی که نیاز دارند، استفاده از پوشش های مناسب در کف و دیوار ها، تعبیه کردن انواع شیر آلات آزمایشگاهی با توجه به نیاز، قرار دادن سینک های آزمایشگاهی که عموما مقاوم در برابر اسید و مواد خورنده هستند، انواع هود های شیمیایی و لامینار مناسب با کاربرد آزمایشگاه،  تجهیز کردن آزمایشگاه به انواع لوازم اضطراری مانند جعبه کمک های اولیه، دوش و چشم شوی اضطراری و کپسول ضد حریق آتش نشانی  است.

برای هر کدام از موارد گفته شده در سکوبندی آزمایشگاه، استاندارد ها و قوانین خاصی تعریف شده است که رعایت هر کدام از آن ها نه تنها به حفظ سلامتی پرسنل و کاربران کمک می کند بلکه باعث افزایش طول عمر ابزار و وسایل آزمایشگاه می شود و کارآمد بودن آزمایشگاه را تضمین می کند.

اصول کلی طراحی آزمایشگاه استاندارد

در طراحی یک آزمایشگاه نکات مختلفی مانند قواعد کلی معماری، جداسازی دفتر آزمایشگاه از بخش عملیاتی آزمایشگاه، سیستم های لوله کشی آب، برق و گاز، ابعاد، جنس کف و دیواره ها باید مورد توجه قرار گیرد و بهتر است از کارشناسانی که در این زمینه تخصص دارند درخواست همکاری کیند.

سکوبندی ایمن آزمایشگاهی

در محیط های آزمایشگاهی به جهت آن که کاربران با مواد شیمیایی، خورنده یا مواد بیولوژیک سر و کار دارند، اولا ممکن است به سرعت فرسوده شوند، دوما لازم است به راحتی پس از کار تمیز شوند تا روزانه وقت زیادی از زمان مفید کاری جهت پاکسازی سطوح اتلاف نشود. لذا ضروری است پیش از نصب به نکات ساده زیر توجه داشت:

  • طراحی با سایز مناسب و مطابق استاندارد صورت گیرد.
  • استفاده از متریالی که در عین مقاوم بودن در برابر مواد شیمایی، حرارت و خراش، مقرون به صرفه نیز باشند.
  • امکان تعویض قسمت های مستهلک به راحتی فراهم باید.
  • جلوه بصری مناسب با فضای آزمایشگاه داشته باشد.
  • زدودن آلودگی ها از سطوح آسان باشد.

سکوبندی با توجه به نوع نیاز به اشکال مختلف وجود دارد:

  • سکوبندی دو طرفه که به صورت کابینت سرتاسری یا یک در میان قابل سفارش است.
  • سکوبندی یک طرفه که از یک طرف متصل به دیوار است و به صورت کابینت سرتاسری یا یک در میان قابل سفارش است.
  • سکوبندی مناسب قرار دادن دستگاه های آزمایشگاهی که معمولا از نوع یک طرفه هستند و محلی برای اتصالات الکتریکی تعبیه شده است.
  • کابینت های مخصوص شست و شو که روی آن ها سینک ها و شیر آلات مخصوص آزمایشگاهی نصب شده است و به صورت یک طرف و دو طرفه قابل اجرا هستند.
  • طراحی سکوبندی مناسب برای توزین مواد، زیرا برای داشتن دقت زیاد در توزین مواد، این سکو ها باید در جایگاه خاص به دور از محل رفت و آمد و باد مستقیم سیستم تهویه هوا و کولر ها باشد.

در انتخاب رویه کابینت ها و کمد ها نیز باید دقت کافی داشت. خصوصا کمد هایی برای نگهداری مواد شیمیایی، اسید ها و باز ها طراحی شود تا در اثر نگه داری این مواد نه آلودگی به بیرون نشست کن و نه مد تخریب شود.

در صورت نیاز به طراحی و سکوبندی انواع آزمایشگاه ها مطابق با بهترین کیفیت و با قیمت مناسب با کارشناسان شرکت رویان ایران، مرجع تخصصی وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی، تماس بگیرید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 177 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 21 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.