دردیلا تشویق کودکان به مسواک زدن - دردیلا

سرپی: تمیز و سالم نگه داشتن دندان‌های کودکان از همان زمان جوانه زدن نخستین دندان موضوعی است که بارها بر آن تاکید شده است و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. با این حال برخی کودکان به اقتضای روحیه کودکانه و لجباز خود در برابر مسواک زدن به حدی مقاومت می‌کنند که والدین را خسته و کلافه می‌کند. فرزند دلبندتان در هر سنی که باشد، شما به عنوان مادر یا پدر وظیفه دارید ابتدا خود با آموزش روش صحیح و بهترین زمان مسواک زدن دندان کودکان آگاه شوید و سپس شیوه صحیح را به فرزندتان آموزش دهید تا همواره شاهد لبخند درخشان‌اش باشید. در این مطلب درباره‌ی آموزش صحیح مسواک زدن به کودکان و موضوعات مرتبط صحبت خواهیم کرد.

تمیز کردن دندان‌ها را می‌توان تبدیل به یک بازی کرد. برای شروع آموزش مسواک زدن به کودک، مسواکی زیبا تهیه کنید و خمیر دندان هم یک طعم جالب داشته باشند و لیوان آن نیز به شکل خرس باشد، همراه با یک ساعت شنی برای اندازه گیری زمان پاکیزه کردن دندان‌ها! این کار را به شکل قاطعانه و جدی در منزل پیاده کنید. به طور کلی قبل از مسواک، خوابیدن صددرصد ممنوع است و پس از مسواک زدن دیگر جز آب چیز دیگری را نمی‌توان در دهان گذاشت. موضع گیری قاطع شما در این مرحله برای تمیز کردن دندان در تمام عمر برای کودک‌تان اثربخش است. از این رو هیچ‌گاه در آموختن عادات خوب به کودک خود تردید نکنید.

مراقبت از دهان و دندان کودک در نوزادی

نوزاد، چون دندانی ندارد باید بعد از هر وعده غذا یا شیر خوردن، با یک گاز یا دستمال مرطوب لثه‌هایش را تمیز کنید. این کار فواید زیادی دارد. پلاک روی لثه را برمی‌دارد. پلاک، ماده چسبناکی است که از باکتری‌ها، خرده‌های غذا و مخاط تشکیل‌شده است. برداشتن آن مانع از رشد باکتری‌های متعدد روی لثه کودک می‌شود. موجب می‌شود کودک به داشتن یک دهان تمیز عادت کند و درنتیجه مرحله بعدی که مسواک زدن است، برای او ساده‌تر خواهد شد.

اولین دندان کودک در حدود شش‌ماهگی تا یک‌سالگی درمی‌آید. در این زمان می‌توانید از یک گوش پاک‌کن برای تمیز کردن دندان وی استفاده کنید. به تدریج با زیادتر شدن تعداد دندان‌ها، می‌توان از یک مسواک نرم کوچک کمک گرفت. باوجود اینکه شاید کودک شما این امر را دوست نداشته باشد و با شما بجنگد، اما مهم است که پلاک میکروبی از روی دندان‌هایش پاک شود. در سنین کودکی پوسیدگی دندان‌ها سریع‌تر پیشرفت می‌کند و با مسواک زدن می‌توانیم عامل اصلی پوسیدگی را از بین ببریم.

سن شروع مسواک زدن کودکان

به نظر می‌رسد آموزش مسواک زدن به کودکان، امر بسیار سختی است و ممکن است این کار چندان برای کودکان خوشایند نباشد. کودک از دو سالگی به بعد می‌تواند خودش دندانهایش را بشوید. این کار را زود به بچه‌های خود آموزش بدهید. در حمام با کودک، بازی دندان را اجرا کنید: «من دندان‌های تو را تمیز می‌کنم و تو دندان‌های مرا.» سپس این کار را عملاً انجام بدهید

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 208 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 10 آگوست 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.